Στο δρόμο του “εκσυγχρονισμού” Φιλιππίνες και Ινδονησία

STARLIGHT PIONEER και STARLIGHT RELIANCE

Πέρασαν 46 χρόνια από τότε που συνέβη το πρώτο ναυάγιο επιβατηγού πλοίου στο αρχιπέλαγος των Φιλιππίνων. Έκτοτε έλαβαν χώρα πάνω από 20 πολύνεκρα ναυτικά ατυχήματα με τραγικό απολογισμό 6.093 νεκρούς! Στο μακροσκελή αυτό κατάλογο συγκαταλέγονται, ως τα πιο χαρακτηριστικά, το πολύνεκρο ναυάγιο του DONA PAZ της Sulpicio Line (20.12.1987) με 4.341 νεκρούς, το DONA MARILYN (24.10.1988) της ίδιας εταιρείας με 398 νεκρούς, το PRINCESS OF THE ORIENT (18.9.1998) με 70 νεκρούς, το PRINCESS OF THE STARS (21.7.2008) με 437 νεκρούς και το St THOMAS AQUINAS (16.8.2013) με 114 θύματα.

Η μεγάλη ηλικία των πλοίων, οι πλημμελείς έλεγχοι σε όλα τα επίπεδα, η υπερφόρτωση των πλοίων και οι αμφιβόλου ποιότητας και ασφάλειας μετασκευές, είχαν σαν αποτέλεσμα το χαμό χιλιάδων αθώων επιβατών, σε μια νησιωτική χώρα όπου τα πλοία της ακτοπλοΐας αποτελούν τις μοναδικές γέφυρες επικοινωνίας των φτωχών κατοίκων που θέλουν ένα φθηνό μέσο μετακίνησης.

Την δυσάρεστη αυτή εικόνα που έχει δημιουργηθεί διεθνώς για τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες στις Φιλιππίνες ανέλαβε να “αναστρέψει” η τοπική Starlight Ferries, η οποία το 2014 αποφάσισε να προχωρήσει στην υλοποίηση ενός μεγαλεπήβολου προγράμματος εκσυγχρονισμού του στόλου της, προκειμένου να σβήσει δια παντός την “κατάρα” των ναυτικών καταστροφών που εδώ και 4 δεκαετίες πλανάται πάνω από το αρχιπέλαγος των Φιλιππίνων.

Το αναπτυξιακό αυτό πρόγραμμα προβλέπει την ριζική ανανέωση του στόλου της εταιρείας αποκλειστικά με νέα πλοία, η χρηματοδότηση των οποίων θα πραγματοποιηθεί από δυο τράπεζες, τις Development Bank of Philippines και Philippine Business Bank. Τα 6 πρώτα πλοία αναμένεται να παραδοθούν μέχρι τον Ιούνιο του 2016 και το κόστος κατασκευής για κάθε πλοίο αγγίζει τα 10 εκατ. δολάρια.

Στη διάρκεια της παραλαβής του πρώτου πλοίου της σειράς, STALIGHT PIONEER, ο πρόεδρος της φιλιππινέζικης εταιρείας κ. Alfonso Cusi, τόνισε ότι στόχος της εταιρείας του είναι να ωθήσει την τοπική ναυτική βιομηχανία στον εκσυγχρονισμό και την ασφάλεια στις ακτοπλοϊκές μεταφορές. Πιο συγκεκριμένα υπογράμμισε ότι: «Επιδιώκουμε να ωθήσουμε πλέον όλους σε μια νέα λογική στις ακτοπλοϊκές μεταφορές στην πατρίδα μας. Να πάψουμε δηλαδή να αγοράζουμε μεταχειρισμένα ιαπωνικά πλοία , αρκετά εκ των οποίων είναι και μεγάλης ηλικίας και flat-bottomed, κατάλληλα μόνο για τις ήρεμες θάλασσες της Ιαπωνίας. Τα πλοία αυτά δεν ανταποκρίνονται στις άγριες καιρικές συνθήκες του αρχιπελάγους των Φιλιππίνων, σε αντίθεση με τα νέα μας πλοία που έχουν σχεδιαστεί αποκλειστικά για να διαπλέουν τις τρικυμιώδεις θάλασσες της χώρας μας. Στόχος μας είναι τα ενδο-νησιωτικά ταξίδια στο αρχιπέλαγος να κατασταθούν ασφαλή, βολικά και προσιτά».

Στην ίδια λογική κινήθηκε και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Starlight Ferries, κ. Arben Santos. Εστιάζοντας στις πραγματικές παθογένειες του ακτοπλοϊκού συστήματος των Φιλιππίνων, ο κ. Santos είπε: «Σήμερα ο ακτοπλοϊκός στόλος των Φιλιππίνων δεν διαθέτει ούτε ένα νεότευκτο πλοίο. Όλα τα πλοία είναι μεταχειρισμένα και μάλιστα η πλειοψηφία τους ξεπερνά σε ηλικία τα 30 έτη. Εδώ έγκειται και το μεγάλο πρόβλημα, καθώς τα επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία τη χώρας ξεπερνούν κατά πολύ σε ηλικία τα 20 έτη. Αν σε αυτή την παραδοχή προστεθεί και η εσφαλμένη πολιτική των εταιρειών να προβαίνουν σε ευρείας κλίμακας μετασκευές, στα ήδη μεταχειρισμένα πλοία, με σκοπό την αύξηση της μεταφορικής τους ικανότητας, τότε γίνεται αντιληπτή η πραγματική διάσταση του προβλήματος».

Ο κ. Santos, μεταξύ άλλων, πρόσθεσε ότι είναι προς το συμφέρον των επιχειρηματιών να επιλέγουν μεταχειρισμένα πλοία, καθώς είναι φθηνότερα κατά 2 με 2,5 εκατ. δολάρια το καθένα. Όμως, αυτή η φιλοσοφία θυσιάζει την ασφάλεια στις μεταφορές, καθώς οι επιβάτες δεν έχουν άλλη επιλογή από το πλοίο για τις μετακινήσεις τους μεταξύ των νησιών των Φιλιππίνων.

Το νεότευκτο STARLIGHT PIONEER είναι το πρώτο νεότευκτο πλοίο που χτίστηκε στην Ιαπωνία για λογαριασμό ακτοπλοϊκής εταιρείας των Φιλιππίνων και ταξιδεύει στη γραμμή Mindoro-Caticlan από τις 22 Δεκεμβρίου 2015. Τον περασμένο Μάρτιο ακολούθησε η παράδοση του αδελφού STARLIGHT RELIANCE, ενώ 4 ακόμη πλοία αναμένεται να παραδοθούν μέχρι τον ερχόμενο Ιούνιο. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της εταιρείας τα νέα πλοία θα συμβάλλουν στην αύξηση της τουριστικής κίνησης μεταξύ των νησιών που εξυπηρετεί, καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα μεταξύ τους αεροπορικής σύνδεσης. Σημειώνεται, επίσης, ότι η φιλιππινέζικη εταιρεία έχει προβεί ήδη στην παραγγελία 5 ακόμη μεγαλύτερων σε χωρητικότητα πλοίων για τις γραμμές μεγάλων αποστάσεων. Γεγονός που σημαίνει ότι οι εσχάρες στο kure θα παραμείνουν απασχολημένες για καιρό ακόμη.

Η Starlight Ferries ιδρύθηκε το 1995 και σήμερα διαθέτει ένα στόλο από 11 πλοία ηλικίας 20 έως 30 ετών! Η έδρα της βρίσκεται στην πόλη Batangas και προσφέρει αναχωρήσεις από το Batangas για Calapan, Oriental Mindoro, Roxas και Caticlan Jetty.

starlite2

πηγή φώτο: business.inquirer.net

Τα STARLIGHT PIONEER και STARLIGHT RELIANCE ναυπηγήθηκαν στα ιαπωνικά Kegoya Dock Ltd στο Kure –που έχτισαν το θρυλικό θωρηκτό YAMATO – και έχουν πιστοποιηθεί από τον αυστηρό σε θέματα ασφάλειας διεθνή μη κερδοσκοπικό οργανισμό Nippon Kaiji Kyokai. Έχουν σχεδιαστεί αποκλειστικά για τον διάπλου του αρχιπελάγους των Φιλιππίνων και μπορούν να αντιμετωπίσουν κύματα ύψους 2 μέτρων, χωρίς να προκαλείται δυσφορία στους επιβάτες.

Έχουν χωρητικότητα 2.682gt (915 dwt), μήκος 67 μέτρα και πλάτος 15 μέτρα. Μπορούν να μεταφέρουν 749 επιβάτες σε τρεις θέσεις, ενώ στα γκαράζ τους υπάρχει δυνατότητα μεταφοράς 22 πούλμαν. Σε σύγκριση με τα παλαιότερα πλοία της εταιρείας τα δυο νεότευκτα έχουν τη δυνατότητα να πλέουν με ταχύτητα 13,5 κόμβων (έναντι 11 κόμβων των προκατόχων τους), γεγονός που θα συντομεύει το χρόνο του ταξιδιού.

Τα δυο πλοία διαθέτουν ξεχωριστό κατάστρωμα για το ξενοδοχείο και εξοπλίζονται με τελευταίας τεχνολογίας συστήματα ασφαλούς ναυσιπλοΐας. Μεταξύ αυτών είναι AIS Transponder (Αυτόματο σύστημα εντοπισμού, αναγνώρισης και ενημέρωσης θέσης παραπλεόντων πλοίων), GPS navigator (με video plotter) και Navtex receiver (για τις καιρικές προγνώσεις και προειδοποιήσεις). Στο εξοπλισμό τους συγκαταλέγονται, επίσης, η τοποθέτηση bow thruster, διπλές προπέλες και τιμόνια για την ενίσχυση των ελικτικών δυνατοτήτων, ενώ η εγκατάσταση του BNWAS alarm φροντίζει να προειδοποιεί όταν ο αξιωματικός βάρδιας της γέφυρας έχει αποκοιμηθεί, καθώς και όταν απουσιάζει από το χώρο για αρκετό χρονικό διάστημα.

ADINDA WINDU KARSA

adinda-windu-karsa_9713789_1220579

πηγή φώτο: Fleetmon.com

Το δρόμο της ασφάλειας και του εκσυγχρονισμού των ακτοπλοϊκών μεταφορών έχουν πάρει επίσης και στην Ινδονησία. Πρωτοπόρος εδώ είναι η P.T. WINDU KARSA, η οποία τον Οκτώβριο του 2015 παρέλαβε από τα ιαπωνικά ναυπηγεία Kanda Shipbuilding Co Ltd, το νεότευκτο καμάρι της ADINDA WINDU KARSA.

Το πλοίο που σήμερα εκτελεί δρομολόγια στη γραμμή Merak-Bakauheni, μεταφέρει συνδυασμένα επιβάτες και οχήματα. Πρόκειται για ένα υπερσύγχρονο πλοίο μεγάλων δυνατοτήτων και πολλαπλών καταστρωμάτων, που διαθέτει κύριο κατάστρωμα γκαράζ (4,20m), άνω γκαράζ (4,20m), κατάστρωμα περιπάτου, mid deck, κατάστρωμα γέφυρας και compass deck. Το πλοίο εξοπλίζεται με ράμπες στην πλώρη και στην πρύμνη, ενώ στο χώρο του γκαράζ τα δυο καταστρώματα συνδέονται με ηλεκτρο-υδραυλικές ράμπες που βρίσκονται στις δυο πλευρές του σκάφους. Οι συγκεκριμένες ράμπες επιτρέπουν την ασφαλή διέλευση επιβατών, Ι.Χ. και φορτηγών.

Το σύστημα πρόωσης του ADINDA WINDU KARSA αποτελείται από δυο κύριες μηχανές με δυο shaft, ενώ η πλοήγηση υποβοηθείται από δυο τιμόνια, μέσω των οποίων επιτυγχάνεται η σταθερότητα και η υψηλή απόδοση της πρόωσης. Στα ρεμέτζα βοηθά ένα bow thruster, ενώ η εγκατάσταση heeling tanks και ballast tanks παρέχουν τον απαραίτητο έλεγχο των κλίσεων που παίρνει το πλοίο κατά τη διάρκεια της φορτοεκφόρτωσης. Μάλιστα, τα ballast tanks στην πλώρη και στην πρύμνη έχουν τη δυνατότητα να ελέγχονται και από απόσταση.

Το επαναστατικό, για τα δεδομένα της Ινδονησίας, πλοίο εξοπλίζεται πλήρως με κάθε απαραίτητο σύστημα που διασφαλίζει επαρκή σταθερότητα, αξιοπλοΐα και ελικτική ικανότητα. Η εμφάνισή του χαρακτηρίζεται “έξυπνη” και η κατασκευή του στιβαρή. Οι κύριες μηχανές του, καθώς και οι ηλεκτρογεννήτριες των μηχανών ανήκουν στην κατηγορία των “οικονομικών” από άποψης κατανάλωσης, ενώ η τοποθέτηση ειδικά σχεδιασμένων bracket fins στους άξονες βελτιώνει την υδροδυναμική της καρίνας και εξασφαλίζει περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης καυσίμων.

www.radarlamsel.com

πηγή φώτο: www.radarlamsel.com

Το ADINDA WINDU KARSA έχει χωρητικότητα 9.269gt (2.120 dwt), μήκος 114,8 μέτρα, πλάτος 22 μέτρα και βύθισμα 4 μέτρα. Μπορεί να μεταφέρει 1.014 επιβάτες, 36 άτομα πλήρωμα και 69 φορτηγά και 60 Ι.Χ. Διαθέτει 2 κύριες μηχανές Daihatsu 6DKM-26e συνολικής ιπποδύναμης 5.000 ίππων και μπορεί να αναπτύξει υπηρεσιακή ταχύτητα 15 κόμβων. Το πλοίο ανήκει στην κλάση NK.

[email protected]