Ομιλία του κ. Γ. Ανωμερίτη στο POSIDONIA SEA TOURISM FORUM 2015

Σχετικά με τα θέματα που τέθηκαν στη 2η Συνεδρία τα σχόλια μου είναι τα ακόλουθα:

α.: Τουρισμός και κρουαζιέρα δεν συμπεριφέρονται με τις ίδιες τάσεις διεθνώς. Η κρουαζιέρα αναπτύσσεται ταχύτερα.
β.: Οι επιβάτες κρουαζιέρας το 2015 αναμένεται να αυξηθούν (CLIA), και ένα μέρος θα κατευθυνθεί στη Μεσόγειο.
γ.: Η οικονομική κρίση μετά το 2009 επηρέασε τον Πειραιά και τους επιβάτες home, όχι όμως τους επιβάτες transit, αφού αυτοί προέρχονται από χώρες, που δεν βρέθηκαν στο κέντρο της οικονομικής κρίσης.
δ.: Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ (μέσω πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του δημοσίου σε έναν μόνο ιδιώτη) δημιούργησε ένα ανασφαλές οικονομικό περιβάλλον και καθήλωσε τις επενδύσεις στο λιμάνι κρουαζιέρας.
ε.: Η κρίση ήταν μικρότερη, γιατί οι εταιρείες κρουαζιέρας έδειξαν άμεσα αντανακλαστικά, όσον αφορά τις πολιτικές marketing που ακολουθούν.

α.: Η ανατολική Μεσόγειος βρίσκεται σε κρίση τα τελευταία 3.000 χρόνια! Και η παρούσα πολεμική κρίση στις χώρες της Μέσης Ανατολής θα είναι συνεχής. Άρα η λεκάνη της Μέσης Ανατολής θα βρίσκεται εκτός πολιτικών κρουαζιέρας. Μήπως όμως και η νέα αγορά της Άπω Ανατολής δεν θα συναντήσει τις “εχθρικές” σχέσεις Κίνας – Ιαπωνίας; Σε όλες τις περιοχές του πλανήτη υπάρχουν προβλήματα.
β.: Η Ελλάδα όμως, παρά την οικονομική κρίση και κάποιους μικρομεσαίους της εγχώριας τρομοκρατίας είναι χώρα Ασφάλειας και Ειρήνης.
γ.: Τα προβλήματα θαλάσσιου τουρισμού ήταν για την Ελλάδα πάντα θέματα σχέσεων Ελλάδας / Τουρκίας / Κύπρου. Οι χώρες όμως αυτές, παρά τις διαφορές τους, διάγουν πλέον χαμηλών τόνων πορεία καλών σχέσεων και άρα δημιουργούν ευνοϊκό πλαίσιο για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας.
δ.: Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα θα επηρεασθεί από τυχόν φαινόμενα κρίσης (οικονομικής ή πολιτικής) μόνο στην Τουρκία.
ε.: Δυσχέρειες προκύπτουν μόνο στα θέματα προσέλκυσης βορειοαμερικανών τουριστών, που δεν είναι εξοικειωμένοι με τη γεωγραφική μορφολογία της Μεσογείου και μπερδεύουν τη Συρία με τη Σύρο.

α.: Η εφαρμογή του μέτρου ελέγχου καυσαερίων από 01.01.2015 σε ειδικές περιοχές συνέπεσε με τις ιστορικά πολύ χαμηλές τιμές στα ναυτιλιακά καύσιμα και επομένως η επίπτωση τώρα στην κερδοφορία των εταιριών κρουαζιέρας είναι μικρή.
β.: Μακροχρόνια όμως οι φιλοπεριβαλλοντικές πολιτικές ιδιαίτερα στον θαλάσσιο τουρισμό επιφέρουν οφέλη. Η ευρωπαϊκή αρχή “ο ρυπαίνων πληρώνει” ισχύει για όλους και όχι μόνο για τα πετρελαιοφόρα.

α.: Μαζί με την ανθρώπινη αξία που λέγεται προστασία του περιβάλλοντος, υπάρχει και η ευρωπαϊκή αξία του σεβασμού της πολιτιστικής κληρονομιάς.
β.: Υπάρχει μια μικρή επίδραση στην κρουαζιέρα του Iονίου, το θέμα όμως της Βενετίας σε σχέση με το μέγεθος των νέας γενιάς κρουαζιεροπλοίων θα επηρεάσει κι άλλες περιοχές.
γ.: Οι λύσεις είναι δυο: (i) ή κατασκευάζονται παραπλήσια νέες λιμενικές εγκαταστάσεις ή (ii) τα πολύ μεγάλα πλοία να εξυπηρετούνται αρόδου. Δεν είναι δυνατό το μέγεθος ενός πλοίου ή λιμανιού να είναι μεγαλύτερο από την ίδια την όμορφη πόλη την οποία επισκεπτόμαστε!

α.: Αντιλαμβανόμαστε ότι η μεγέθυνση των πλοίων αποτελεί οικονομική αναγκαιότητα.
β.: Ο ΟΛΠ Α.Ε. τον επόμενο μήνα ξεκινάει να κατασκευάζει την επέκταση του νότιου λιμένα κρουαζιέρας για 3 νέες, επιπλέον των 2 που ήδη έχει, θέσεις πρόσδεσης για πλοία νέας γενιάς, ενώ προχθές προκήρυξε το έργο β’ φάσης του Προβλήτα Κρουαζιέρας του Αγίου Νικολάου.
γ.: Τα θέματα όμως των σχέσεων Πόλης – Λιμένος είναι και θέματα κοινωνικά. Στην Ευρώπη μας όλα τα λιμάνια βρίσκονται στον ιστό των πόλεων κι αυτό απαιτεί ειδικές πολιτικές και συνεννοήσεις.
δ.: Σε μικρούς οικισμούς και πόλεις με ιδιαίτερα παραδοσιακά χαρακτηριστικά η μεγέθυνση αλλοιώνει την ίδια τη γεωμορφολογία τους και απαιτεί την προσοχή όλων μας.
ε.: Για μένα το θέμα της μεγέθυνσης των πλοίων είναι πρωτίστως θέμα ασφάλειας. Όπως έγραψα σε άρθρο μου μετά το ατύχημα του Concordia, τα θέματα ασφάλειας δεν είναι θέματα τεχνολογίας, αλλά θέματα νοοτροπίας. Όταν σε ένα μεγάλο κρουαζιερόπλοιο υπηρετούν πληρώματα από 52 εθνότητες (το παράδειγμα είναι πραγματικό), δεν υπάρχει στον κόσμο καπετάνιος, που θα διοικήσει ασφαλή εγκατάλειψη σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης 5.000 επιβάτες με 1.500 μέλη πληρώματος από 52 χώρες, που έχουν διαφορετικές γλώσσες και αντιλήψεις.
στ.: Όπως περιορίσαμε για λόγους ασφάλειας το μέγεθος των δεξαμενόπλοιων, έτσι πρέπει κάποτε να βάλουμε όρια για λόγους περιβαλλοντικούς και ασφάλειας σε όλους τους τύπους πλοίων. Η ανθρώπινη ζωή στη βιομηχανία κρουαζιέρας πρέπει να βρίσκεται στην κορυφή των επιλογών μας και των πολιτικών μας.

Κλείνοντας:
α.: Στον ΟΛΠ Α.Ε. και τον Πειραιά έχουμε βάλει ως όραμα  και στόχο τον εορτασμό των 2.500 χρόνων από τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας το 2021, οπότε ελπίζουμε ότι Πειραιάς και Σαλαμίνα να είναι και Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
β.: Ήδη ετοιμάζουμε την Πολιτιστική Ακτή Πειραιά με 4 νέα Μουσεία και πάρκο 180.000 τ.μ., που θα συνδέεται με τον χώρο πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων με υποθαλάσσια σήραγγα.
γ.: Προκηρύσσουμε νέο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ιδεών για τη διαμόρφωση του συνολικού χώρου λιμένος κρουαζιέρας.
δ.: Επειδή προσφάτως διαφαίνεται ότι ο τομέας επιβατηγού ναυτιλίας (ακτοπλοΐα και κρουαζιέρα) πιθανόν να εξαιρεθεί της ιδιωτικοποίησης, θα κληθούν από τον ΟΛΠ Α.Ε. όλες οι εταιρείες κρουαζιέρας να συμμετάσχουν σε επενδυτικά projects ανωδομών υπό συγκεκριμένους όρους εργασίας και περιβάλλοντος.
ε.: Από το 2012 μέχρι το 2017 ο ΟΛΠ Α.Ε. έχει διατηρήσει σταθερά τα τιμολόγιά του και παρά τις δυσκολίες υπάρχει εργασιακή ειρήνη.
στ.: Ήδη τα τρία κύρια λιμάνια κρουαζιέρας (Πειραιάς, Σαντορίνη, Μύκονος) ξεκινάμε τη συνεννόηση με τις εταιρείες κρουαζιέρας για τα προγράμματα του 2016 και 2017 με κοινό όφελος για όλους.
ζ.: Το λιμάνι του Πειραιά είναι ένα λιμάνι μεγάλων μεγεθών. Ο ΟΛΠ Α.Ε. αποτελεί τον κόμβο (hub) της ελληνικής κρουαζιέρας με πλήρεις υποστηρικτικές υπηρεσίες και ασφάλεια.
Με τα νέα έργα υποδομών θα καταστεί το σημαντικότερο λιμάνι της Ανατολικής Μεσογείου.
η.: Για όλα όμως τα πιο πάνω και για ένα νέο επενδυτικό ξεκίνημα καθοριστικό ρόλο θα παίξει η επικείμενη Συμφωνία Ελλάδας – δανειστών.