Με άνοδο 100% κλείνει το 2016 για τις ναυλαγορές ξηρού φορτίου

Σε επίπεδα διπλάσια από αυτά του Δεκεμβρίου του 2015 και τριπλάσια σε σχέση με τα χαμηλά του Φεβρουαρίου ολοκληρώνουν το έτος οι ναυλαγορές ξηρού φορτίου.

Ο δείκτης βαρόμετρο της εν λόγω αγοράς, ο Baltic Dry Index (BDI) κινείται πέριξ των 1.000 μονάδων και από την αρχή του έτους εμφανίζει άνοδο της τάξεως του 100% και πολύ μεγαλύτερη από το ιστορικό χαμηλό όλων των εποχών στις 290 μονάδες όπου είχε διολισθήσει στις 10 Φεβρουαρίου. Ομως κινείται χαμηλότερα από το υψηλό των 1.257 μονάδων στα μέσα Νοεμβρίου, ενώ διατυπώνονται ανησυχίες πως η διαβόητη για τη μεταβλητότητά της αγορά, μπορεί να πιεστεί εκ νέου στις αρχές του καινούργιου χρόνου για εποχιακούς, αν μη τι άλλο, λόγους. Οπως πάντα, έτσι και τώρα, η προσοχή όλων των συμμετεχόντων στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου παραμένει εστιασμένη στην ζήτηση από την Κίνα, η οποία ήταν αυτή που οδήγησε την ανάκαμψη φέτος. Ο BDI είδε τα χαμηλά του φέτος, όταν οι φόβοι για μια επιβράδυνση στην ζήτηση της Κίνας κορυφώνονταν. Ωστόσο, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου αυξάνει αρχικά τους όγκους εισαγόμενου άνθρακα και σύντομα και σιδηρομεταλλεύματος.

Στην παρούσα φάση, το μέσο σταθμικό επίπεδο χρονοναύλωσης για τα μεγάλα φορτηγά capesize διαμορφώθηκε τα Χριστούγεννα στις 10.078 δολάρια ανά ημέρα, μια αύξηση 106% από το προηγούμενο έτος. Είχε φτάσει κοντά στις 20.000 στα μέσα Νοεμβρίου. Ομως η βελτίωση αυτή της αγοράς περιόρισε τις διαλύσεις, δημιουργώντας αμφιβολίες για το κατά πόσον παραμένει υπό έλεγχο η είσοδος νέας μεταφορικής δυναμικότητας στις ναυλαγορές. Υπενθυμίζεται ότι νωρίτερα φέτος οι εκτιμήσεις για τις διαλύσεις ήταν σε επίπεδα ρεκόρ, κοντά στους 40 εκατ. τόνους DWT.

Εως τα μέσα Δεκεμβρίου, όμως, ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων διαμορφώθηκε μόλις στα 28,4 εκατ. τόνους, μειωμένος κατά 5% από το 2015 (30,5 εκατ.). Την ίδια ώρα, η βελτίωση της ναυλαγοράς επαναφέρει σε υπηρεσία και δεμένα πλοία (lay-ups), που παρέμεναν δηλαδή εκτός αγοράς. Αλλά και η ευρύτερη εικόνα της παγκόσμιας οικονομίας και του παγκόσμιου εμπορίου δεν δικαιολογεί υπέρμετρη αισιοδοξία, καθώς δεν αναμένονται στιβαροί ρυθμοί ανάπτυξης το επόμενο έτος. Ομως, εσχάτως οι εξαγγελίες Τραμπ για μεγάλα δημόσια έργα δημιουργούν κάποιες προσδοκίες ζήτησης πρώτων υλών και από τις ΗΠΑ. Να σημειωθεί πως το τελευταίο τρίμηνο κάθε έτους η αγορά εισέρχεται σε πτωτική πορεία, η οποία συνεχίζεται και στις αρχές του επόμενου έτους, αναφέρει η George Moundreas & Company S.A. Χαρακτηρίζει, δε, οποιαδήποτε πρόβλεψη για την πορεία της αγοράς το 2017, «ιδιαίτερα μετά την ολοκλήρωση των εορταστικών αργιών στην Κίνα μετά την πρώτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου, παρακινδυνευμένη, αν και γενικότερα επικρατεί η πεποίθηση ότι στο σύνολό της η αγορά θα εισέλθει σε τροχιά ανάκαμψης».

Του Ηλία Μπέλλου

www.kathimerini.gr